matproblemos


Mat är ju en alldaglig sak i vårat liv. Mat är ju något alla måste ha, vissa måste ha mycket och andra mindre. Vissa äter ihjäl sig, och andra svälter ihjäl sig. Vissa trotsar dagens ideal och kan äta de dom gillar, men ser till att hålla sig i form ändå. Ja, "allas relation till mat-lista" är lång och varierande.

Matproblem1Hm, min relation till mat kan man väl säga går i perioder. Det är 2 perioder, och perioderna varar i minst 2 veckor upp till 3-4 månader. Vad jag har märkt än så länge. Jag har en svår relation till mat, jag kan känna mig äcklad av mat ibland och ställer mig ofta på min söndriga våg hemma, som ändå alltid visar fel, och hoppas på ett lågt tal.
I de perioder som förekommer oftast så äter jag inte så mycket om man jämför med andra. Jag får dessvärre skuldkänslor efter jag har ätit och känner mig oftast tjock när maten är uppäten. Ni kanske tycker detta låter hemskt, men det är som en del av min vardag. Det är liksom ingen big deal längre.. Sen så efter ett tag när jag haft min "inte-äta-så-mycket-period" så kommer den då jag får sånt sockersug och jag blir inte mätt, så jag kan äta upp till 5-6 ggr om dagen. Fast äter inte så mycket varje gång, men det är stor skillnad. Även då får jag skuldkänslor. Den perioden slutade för några dagar sen, den är jobbig att komma ur. Så nu är jag i min äta lite period, där jag trivs bäst. Som sagt, detta låter hemskt, men det är lugna puckar.


För ett tag sen så missbrukade Allie mjölk.. Haha nej men hon drack en liter om dagen och resultatet blev chockerande enligt mig, hon gick ner tre kilo på en månad. Hon åt måltider som vanligt, så tänk vad bra mjölk är egentligen. Det tror man inte om mjölken från de söta feta kossorna.
Matproblem3
Många känner väl säkert igen sig i det jag berättade, och många har säkerligen mer eller mindre problem med maten. Tänk att något sånt alldagligt kan ställa till sådana problem i världen.. Och tyvärr kan jag inte sitta här och predika om att alla ska vara nöjda med sig själva och äta det dom vill (i lagom mängd) för jag själv är ju inte nöjd. Men jag hoppas ändå å allas vägnar att ni är nöjda redan eller att ni blir det inom snar framtid. För att sitta och fundera på att spy upp maten, är inget man blir glad av.

Jag tror att de bästa man kan göra är att alla vi medmänniskor stöttar varandra, släng ett ord ibland; Vad fin kropp du har! Alla blir ju glada av det.

Positiv inställning förbättrar livet, och genom att tjejer slutar vara så evil bitches så blir det nog bättre hihi!
För att få tillbaka lite humor så vill Allie tipsa om denna roliga sidan, så man har koll på läget! ;D


Sandy


Kommentarer
Postat av: SaraC

Svar: Jo, det måste man. Men man kan låna sina föräldrars personnr. om man frågar först dvs. =)

2007-03-10 @ 11:02:00
URL: http://saracarolin.blogg.se
Postat av: Anonym

intressant inlägg

2007-03-10 @ 11:44:39
URL: http://agapi.blogg.se/
Postat av: Karin

håller med, intressant..

2007-03-10 @ 12:41:38
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Karin

håller med, intressant..

2007-03-10 @ 12:41:39
URL: http://karinolofsson.blogg.se
Postat av: Johanna

Förstår precis.

2007-03-10 @ 21:22:43
URL: http://altrov.webblogg.se
Postat av: maria

Åh vet exakt vad du pratar om. Jag har också de två sk perioderna. Jag har inte tänkt så mkt på det innan men nu när jag läste ditt inlägg blev det helt klart för mig. det är så jag håller på också. jag har nog riktigt aldrig haft en normal relation till mat, den har alltid varit problematisk. jag är van nu, som du själv säger, men andra tycker det låter helt stört och visst gör det det.. men det är inget jag kan göra åt, det är inte lätt iaf. men jag hoppas att du kämpar och inte ger upp om att må bättre när det kommer till vikten/maten! Ska försöka själv =) ha det jättebra! kram

2007-03-21 @ 15:53:58
Postat av: Sandy

Maria: Tack, jo ja e på bättringsvägen tror jag.. :) Hoppas att du också får en bättre inställning till maten o vikten snart! lycka till :) ha de fint du med! kramar

2007-03-21 @ 18:40:33
URL: http://glitterati.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: